Komix » Media » Jak jsme prodali a za zlomek ceny znovu koupili vlastní firmu

Jak jsme prodali a za zlomek ceny znovu koupili vlastní firmu

Jak jsme prodali a za zlomek ceny znovu koupili vlastní firmu

Martin Sláma pro Forbes: „Už mi to po letech trochu připadá jako „bylo, nebylo…“. Nebo spíše „bylo, nebylo a opět bylo…“. Zajímavou perličkou v historii naší firmy je totiž fakt, že po určitou dobu nebyla v našich „českých“ rukách.“

Zhruba po dobu roku a půl (v letech 2000 a 2001) ji vlastnila německá akciová společnost Heyde AG. Té jsme po osmi letech existence Komixu prodali své podíly v celkové ceně řádově srovnatelné s ročním obratem firmy.

Co nás k prodeji naší firmy vedlo a co tomu předcházelo?

Komix jsem založil v roce 1992 společně s kolegy, s mladými programátory a dvěma začínajícími manažery se zkušenostmi z českých výzkumáků. Za založením stála shoda náhod a dobré kamarádské vztahy, žádný velký podnikatelský záměr, zděděný nebo zavedený zákazník či nějaký kapitál.

V té době byla na trhu ohromná poptávka po robustních databázových systémech a nástrojích pro tvorbu informačních systémů. A my jsme se ocitli jako parta mladých lidí na trhu. Měli jsme poptávané know-how (materializované např. do první knihy o databázovém systému Informix), chuť bez omezení pracovat i delší dobu bez příjmu a ničím nezpochybňovanou víru, že se nám bude dařit.

Pravda, doma byla žena se třemi malými dětmi a žádný příjem. Firma ale hned v prvních měsících po založení utěšeně rostla, po čtyřech měsících jsme si mohli dovolit nabírat nové kvalifikované zaměstnance a stěhovat se do suterénních prostor v Dejvicích.

Kolem roku 2000 činil obrat Komixu převážně na službách kolem 100 milionů korun a také kulminovaly světové akciové trhy. V odvětví ICT se tomuto období říkalo „dot com bubble“. Do řady akciových firem, často se zcela stupidním záměrem, se investovalo ohromné množství spekulativního kapitálu.

V té době jsme sice firmu prodat neplánovali, nicméně se začaly objevovat zajímavé nabídky a ty nás vedly k zamyšlení. A zdálo se, že prodej by mohl být krok k dalšímu rozvoji firmy. Příležitost jak pro majitele, tak i pro zaměstnance, a hlavně pro posílení vlivu firmy na našem trhu.

Firma Heyde AG byla solidní společností s mnohaletou tradicí, která se rozhodla pro velkou expanzi, především v oblasti internetového bankovnictví, jež v té době teprve začínalo.

Rozhodla se nakoupit produktové firmy, které by zapadly do plánovaného portfolia, a dále pak v různých zemích další společnosti, které by řešení u zákazníků nasazovaly. Najala si na prezentaci vizí a akvizice mladé, vzdělané a dynamické hochy, absolventy prestižních škol.

Byli příjemní a budili zdání profesionalismu, nicméně při jednání s nimi jsem si připadal trochu jako analfabet. Při společenských setkáních střídali plynule několik jazyků, dokonale prezentovali firemní vize, proces akvizice měli profesionálně zmáklý.

V Komixu jsme si nepotrpěli na přepychová auta, ale věděli jsme, že Němci na auta dost dají, a nezřídka se jdou osobně přesvědčit, v čem jste přijeli. A jelikož se mi ve stejnou dobu narodil čtvrtý potomek, tak jsme si pořídili pěknou sedmimístnou zafiru, což byla tehdy „bomba“. S kolegy jsme si ji půjčili a vyrazili jsme.

Hlavní akcionář Dietrich Heyde, v té době již postarší pán a miliardář, působil při jednáních velice solidně a skromně, ale rozhodně ne jako vizionář typu Bill Gates či Steve Jobs.

Investičních prostředků měla Heyde AG za strmého růstu cen akcií dostatek, takže i prodej podílů Komixu proběhl hladce za velice slušných podmínek. Pro realizaci akvizice jsme si najali českou zprostředkovatelskou firmu a myslím si, že se to vyplatilo.

Její zástupci měli přečtenou německou mentalitu a několika vhodnými reakcemi při jednání navýšili cenu firmy o pár desítek milionů. Až mne zarazilo, jak primitivně se stanovuje cena firmy, že opravdu stačí znalost násobení dvou čísel a dvou kritérií pro oblast ICT.

Po zrealizované akvizici jsme začali více pronikat do procesů holdingu, reportingu apod. Šéfové jednotlivých dcerek holdingu se měsíčně slétali z celého světa na porady radit se, jak integrovat spoustu v rychlosti nakoupených firem a profitovat z potenciální synergie toho, kdo co umí. Bohužel se stávalo, že si v rámci holdingu některé z rychle nakoupených firem i produktově konkurovaly.

Zhruba po roce přišla na akciových trzích studená sprcha, akcie Heyde AG sledovaly propad a po čase se z nich staly prakticky bezcenné papírky, i když samotné firmy holdingu fungovaly po svém dále.

V holdingu zavládly dezintegrační tendence, protože v té době byla faktická produktová vnitřní integrace holdingu na samém počátku a na další integraci nebyly prostředky. Management holdingu nám nabídl Komix zpět k odkoupení za zlomek původní ceny.

Byla to opět jistá shoda okolností a tohoto solidního přístupu od Heyde AG si dodnes cením, stejně tak i ochoty části společníků znovu investovat do zpětného nákupu Komix. Sice jsme o část prostředků přišli v akciích Heyde, nicméně i tak to byl obchod, jaký se neopakuje.

Celý článek naleznete na stránkách Forbesu.

Sdílet
Která inovace nejvíce ovlivňuje či ovlivní náš byznys?

Která inovace nejvíce ovlivňuje či ovlivní náš byznys?

PRAKAB Pražská Kabelovna – Řízení výroby a prodeje

PRAKAB Pražská Kabelovna – Řízení výroby a prodeje