CZ EN

Telefon:

+420 257 288 211

Tomáš Rutrle pro web ČT24

6. dubna 2018

Vozidla bez řidiče – na některých silnicích se s nimi můžete potkat už dnes.

Nejen v americké Arizoně, kde svá autonomní auta testuje většina firem, které je chtějí co nejrychleji dostat do běžného provozu, ale speciální samořízené minibusy jezdí třeba už i v areálu největší berlínské nemocnice. Problém je, že vozidla bez řidiče ještě nejsou zdaleka bezchybná, jak ukázala nedávná tragická nehoda takového vozu společnosti Uber. Nyní výrobce elektromobilů Tesla zase potvrdil, že vozidlo, ve kterém se minulý týden v Kalifornii zabil řidič, v době nehody řídil autopilot. Technicky je tedy stále co zdokonalovat, ale ani legislativa není na auta bez řidiče vůbec připravená, míní oslovení odborníci.

Sektor se mění, i auta se budou sdílet

Vaněk se zároveň domnívá, že vzhledem k novému fenoménu samořízených aut proběhne významná změna v jejich vlastnictví, kdy významné skupině lidí už nebude dávat smysl auto vlastnit a budou si ho raději půjčovat.

„Auto samo přijede, odjede do servisu a podobně. Tím se jednak rapidně sníží množství aut ve městech, kdy některé simulace ukazují, že je potřeba jen asi dvacet procent aut pro pokrytí dopravních špiček,“ říká Vaněk.

Spolu s tím se ale změní podle Vaňka  výrazně také prodejní mechanismus aut. Automobilky na to budou muset reagovat změnou byznys modelu – budou zaštiťovat i provoz a údržbu autonomních aut.

A i v kontextu zmíněných nehod se budou muset také zdokonalit současné systémy, které využívají kamer, radarových detektorů a ultrazvukových čidel a tím mapují situaci v bezprostřední blízkosti vozidla. „Testované systémy připravované do provozu obsahují ale například i takzvaný LIDAR laserový detektor. Ten umožňuje přesné zmapování všech předmětů v blízkém i vzdálenějším okolí vozidla,“ říká Rutrle.

Klíčovou roli hraje umělá inteligence, která signály z jednotlivých čidel zpracovává. „Ta je dnes obvykle omezená pouze na jedno vozidlo, ale při skutečně masovém využívání budou muset vozidla komunikovat i mezi sebou, případně i s takzvanou chytrou infrastrukturou vozovek,“ dodává ředitel firmy Komix.

A dále jde podle něho i trh směrem, kdy se těmito funkcemi budou vybavovat postupně všechny automobily a jednotlivé funkčnosti budou zakupovány jako služby. „Pro představu, když chceme jet na dovolenou, zakoupíme si například na tuto dobu TSR , tedy Traffic Sign Recognition,“ říká Rutrle. Jde o systém, který rozpoznává dopravní značky umístěné na silnici, jako třeba určitý rychlostní limit. „Nebo si zase jen na zimu přikoupím vytápění,“ dodává další z možností.

Podle odborníků dojde také k prolínání chytrých funkcionalit automobilu s běžnými činnostmi. Rutrle zmiňuje například doručování zásilek do automobilů – koncept, který už běží v pilotním provozu. Dále se bude třeba také otevírat zábavní platforma automobilu i pro třetí strany, tedy pro výrobce aplikací. 

„Protože jsou tyto funkcionality mnohdy závislé na interakci s uživatelem, dojde i k silné integraci s DSR (Digital Speech Recognition), kdy jde o to, aby se vše dalo řídit hlasem,“ dodává Rutrle.


Celý článek si můžete přečíst na webu ČT24