Komix » Co je nového » Co je nového a média » Týden inovací 2018 – to není jen robotka Sofie

Týden inovací 2018 – to není jen robotka Sofie

Týden inovací 2018 – to není jen robotka Sofie

Podobně jako loni byla jedním z hlavních témat konference umělá inteligence.

Už v záplavě marketingových mailů k akci byla hlavním lákadlem Sofie, její výsost umělá inteligentka. Kladu si otázku, zda jsme se od loňského roku ve vnímání tohoto fenoménu někam posunuli.Naše (myslím lidstva) počínání a diskuze kolem AI stále působí lehce schizofrenně: na jednu stranu to vypadá, že máme skutečně neodolatelnou touhu vyrobit něco dokonalejšího, než jsme sami, na druhou stranu se třeseme strachy, jakého Krakena to vlastně vypouštíme do našeho světa. Že obavy jsou na místě, pěkně ilustroval ekonom Tomáš Sedláček zmínkou o pokusu, ve kterém AI dokázala na základě vizuálních informací velmi přesně určit, zda je někdo homosexuál či nikoliv. Předpokládám, že složky starající se o vnitřní „bezpečnost“ v zemích s vysoce „tolerantním“ přístupem k diverzitě svých občanů, se tetelí radostí.

Naštěstí kromě fatalistických směrů úvah, vývoje a výzkumu – jako je loňský General AI či letos nově a lépe (jak tvrdí firma Cortica) Autonomous AI, popř. budoucnost s umělou inteligencí označovaná jako Life 3.0 – se mnoho chytrých hlav zabývá dílčím praktickým využitím technologií s prvky umělé inteligence v konkrétních oblastech nasazení. Je to např. firma Orcam s kamerkou MyEye2 usnadňujícím vizuální orientaci lidem se zrakovým postižením, firma ReWalk Robotics s chodítkem pro „uživatele“ ochrnuté na spodní polovinu těla nebo společnost ABB s robotickým zařízením YUMI (zkratka z you&me) přizpůsobeným citlivé spolupráci se zranitelným lidským kolegou. Poněkud s otazníky vnímám inovaci IBM v podobě mikročipů, které budeme házet do vody a monitorovat kvalitu života planktonu. Nemáme si prý dělat starost o zažívací trakt rybiček (které to jistě budou rády polykat), ale věřte jim, klukům z Mezinárodních Podnikatelských Strojů.

K AI mne napadá, jestli tuhle oblast jako celek (v dílčích nasazeních jistě) vůbec stále označovat za inovativní. Naproti tomu jako opravdu punková inovace na mne působila paní Gontkovičová z cigaretového gigantu Philip Morris, která nám přesvědčivě promlouvala do duše, že je nejvyšší čas si zapálit svou poslední cigaretu. A… přejít na IQOS (nová elektronická cigareta vyvinutá právě ve společnosti Philip Morris), která po 15 letech vývoje dosáhla dokonalosti. Asi naposledy nám ukázala legendární reklamu s Marlboro-kovbojem a od této chvíle už budeme jen zahřívat tabáček na 300 stupňů a inhalovat zdravotně (skoro) nezávadný aerosol. Vedle toho snaha o inovaci děvčat z Living Light, jejichž cílem je dodávat energii pouličnímu osvětlením zapíchnutím anody a katody do hlíny mezi stromy v městském parku, mi přišla opravdu hodná zatleskání (třebaže to celé působilo lehce ezotericky).

A závěrem ještě jedno poselství od Unipetrolu: kde je energie, tam je potenciál pro inovace. Ropu, tu drahocennou a nenahraditelnou tekutinu, již tedy nebudeme nesmyslně pálit v motorech aut, ale… budeme jí krmit inovační myšlenky.

Sdílet
BARC BI Survey

BARC BI Survey

Internet věcí – víte o něm něco?

Internet věcí – víte o něm něco?